Press "Enter" to skip to content

Importanta protectiei muncii si a auditului SSM in cadrul societatilor comerciale

Totalitatea actiunilor si a masurilor care se intreprind, pentru a putea preveni orice risc profesional, cu scopul de a  asigura sanatatea si securitatea tuturor angajatilor, poarta numele de protectia muncii. Pentru a se asigura angajatilor un mediu de munca stabil si sigur, se are in vedere inlaturarea factorilor de risc si accidentare, promovand tot felul de activitati de informare, instruire si consultare a tuturor angajatilor .

In Romania, exista o serie de masuri, legi si norme care au in vedere aplicarea acestor conditii si instructiuni privind protectia si securitatea muncii.

Orice angajator, indiferent de tipul de societate comerciala, este obligat sa asigure angajatilor tot ceea ce trebuie pentru a indeplini conditiile necesare privind protectia muncii.

Este important ca fiecare angajator sa aiba  toate documentele legate de Securitatea si Sanatatea Muncii, dar si de Protectia si Securitatea Muncii, insa acestea trebuie sa contina si o evaluare a riscurilor SSM si un plan de evacuare.  In acelasi timp, este necesara o instruire periodica a tuturor angajatilor, la maxim 6 luni diferenta intre ele, legat de tot ceea ce inseamna securitatea si sanatatea muncii.

In cazul in care conditiile prevazute de lege nu sunt indeplinite , atat instruirile,dar si conditiile legate de  asigurarea protectiei angajatilor si prevenirea accidentelor de munca, in cazul unui control de la ITM angajatorului i se vor aplica sanctiuni.

Acel instrument esential cu ajutorul carora companiile inteleg care sunt acele aspecte care genereaza riscuri la adresa angajatilor si care pot cauza pierderi de tot felul, poarta numele de audit SSM.

Practic, rolul auditului este acela de a oferi fiecarui angajator o imagine completa a conformitatii cu legislatia existenta. Metoda prin care se realizeaza auditul SSm este recunoscuta si avizata de Ministerul Muncii.

Dintre obiectivele auditului SSM, trebuie mentionate:

  • Identificarea tuturor cerintelor legislative de Sanatatea si Securitatea muncii, care se pot aplica in cadrul acelei societati
  • Identificarea cerintelor legislative care sunt indeplinite total sau partial
  • Determinarea nivelului de securitate pentru fiecare loc de munca din cadrul acelei societati
  • Stabilirea programului de masuri necesare pentru a elimina tot ceea ce este neconform cu legislatia in domeniul SSM.

Deci metoda de audit SSM, care este elaborate de Institutul National de Cercetare- Dezvoltare pentru Protectia Muncii are ca scop principal evaluarea conformitatii locurilor de munca si a intregii societati.

Auditul securitatii si sanatatii in munca este reglementata destul de clar, prin anumite probleme specific, care au rolul de a asigura o buna desfasurare a activitatii, cu ajutorul unor metode, materiale de instruire sau cursuri de formare- perfectionare.

Auditul SSM trebuie tratat diferentiat , in functie de cele doua componente ale sale, si anume:

  • Auditul de conformitate cu legislatia din domeniu, care are rolul de a determina care este gradul de cunoastere si respectare a cerintelor legislative
  • Auditul sistemului de management al SSM, prin care se determina daca modelul ales pentru implementare este respectat.

Ambele tipuri de audit au scopul general de a identifica daca exista neconformitati legate de criteriile corespunzatoare si care pot fi masurile si actiunile necesare pentru a le corecta si preveni.

Be First to Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *